De data-opslag van McLaren moet elke race in topvorm zijn

De infrastructuur van een Formule 1-team wordt elk raceweekend opnieuw opgebouwd. Storage is daarbij een cruciaal onderdeel. Daarop wordt immers de 1,5 TB aan data opgeslagen en geanalyseerd. F1-team McLaren Group heeft hiervoor een partnerschap met Dell Technologies. "Het is belangrijk dat deze systemen een hoge performance hebben, weerbaar zijn en maximaal presteren in een kleine opzet."

Door Kim Loohuis Beeld McLaren Group

"Hoe sneller we kunnen analyseren, hoe sneller we kunnen ontwerpen en ontwikkelen en hoe concurrerender we zijn", zegt Edward Green, principal digital architect bij de McLaren Group. Tijdens een raceweekend wordt er zo’n 1,5 terabyte aan data verzameld uit onder meer de 300 sensoren op de auto, vertelt hij. Die data wordt bijna real time doorgestuurd naar de opslagsystemen op het circuit en het hoofdkantoor, waar ze worden geanalyseerd en gebruikt om aanpassingen te doen om de race te optimaliseren.

Rondreizende infrastructuur Hoewel er geen techneuten van Dell Technologies op het circuit aanwezig zijn tijdens een raceweekend, vormt de technologie van Dell Technologies een integraal onderdeel van iedere Grand Prix. "We hebben een reizende infrastructuur die een jaar onderweg is naar 21 races", zegt Green. "Het is belangrijk dat deze systemen een hoge performance hebben, weerbaar zijn en maximaal presteren in een kleine opzet. We moeten het namelijk iedere keer snel opbouwen en weer inpakken om naar de volgende race te gaan. Bovendien zijn de omstandigheden waarin de systemen moeten presteren vrij extreem. Daarom gebruiken we alleen full flash storage, zodat we geen bewegende disks hebben. De IT-omgeving moet goed te beheren zijn en optimaal presteren." McLaren brengt een hypergeconvergeerde infrastructuur naar elke race, waardoor het technische setupproces bij het reizen naar afgelegen locaties over de hele wereld sterk vereenvoudigd wordt. Elke auto genereert ongeveer 1,5 TB aan data in de loop van een volledig raceweekend, zowel via de talloze sensoren die aan de auto zijn bevestigd, als via de HD-video uit de auto's in actie tijdens het raceweekend. Dankzij de hardware van Dell Technologies, waaronder de PowerEdge-servers, kunnen al deze data snel worden teruggestuurd naar de technische teams op het McLaren-hoofdkantoor voor een real-time analyse, zodat er snel beslissingen kunnen worden genomen die het verschil kunnen maken tijdens een race.

”We hebben een reizende infrastructuur die een jaar onderweg is naar 21 races”

Snelheid is cruciaal

Deze snelheid vraagt veel van de IT-systemen die McLaren gebruikt, zowel op het circuit als op het hoofdkantoor. "Prestatieverbeteringen binnen onze server- en opslagomgeving zijn cruciaal, omdat elke kleine verbetering die we uit het IT-systeem kunnen halen, direct wordt omgezet in een geoptimaliseerd ontwerp en engineering", zegt Green. "Data is de basis om de Formule 1-auto sneller te laten rijden. Deze data moet real time beschikbaar zijn voor onze engineers, zowel op het circuit als in mission control, zodat cruciale beslissingen kunnen worden genomen over wanneer er bijvoorbeeld een bandenwissel moet plaatsvinden." McLaren gebruikt de nieuwe Dell Technologies-omgeving om snel bij relevante data te kunnen. De organisatie verzamelt al decennia lang data om verbeteringen op het circuit te kunnen bewerkstelligen. Al deze data wordt bewaard, maar niet alles wordt op dezelfde systemen opgeslagen. "We maken gebruik van een tiered storage array. Zo gebruiken we snelle flash opslag voor data waar we direct bij moeten kunnen, maar historische en andere data die niet direct relevant zijn voor het seizoen, worden op tragere systemen gezet." De voordelen van Dell-technologie voor McLaren liggen vooral op performancevlak, zegt Green. Bovendien is het kostenefficiënter, omdat er minder overhead is. De organisatie heeft honderden fysieke servers vervangen door vier blade chassis met hoge beschikbaarheid en forse rekenkracht. Met Dell EMC PowerEdge servers heeft het een virtueel serverpark gebouwd dat snel en eenvoudig beheerd kan worden. Green: "Dat betekent minder downtime. We kunnen vertrouwen op onze systemen zodat we ons kunnen concentreren op innovatie in Formule 1 en ons bedrijf."

Kunstmatige intelligentie

Het Formule 1-team van McLaren gebruikt kunstmatige intelligentie en machine learning om data te verwerken. “De data komt in zulke grote snelheden en hoeveelheden op onze engineers af dat het ondoenlijk is voor een mens om dat in real time te analyseren. Met behulp van AI worden afwijkingen in de datastroom herkend, die vervolgens aan de engineers worden doorgegeven, zodat zij kunnen focussen op de belangrijke zaken. Zonder kunstmatige intelligentie is het niet mogelijk om de snelle ontwikkelingen in de sport bij te houden.” Green verwacht dat in de toekomst AI ook een rol speelt bij het ontwerp en de ontwikkeling van Formule 1-auto’s. “Ik kan me voorstellen dat zo’n systeem dan adviseert welk materiaal of welke samenstelling de betere keuze is om de prestatie van de auto te optimaliseren.” Claire Vyvyan, Vice President en General Manager of Western European Region bij Dell Technologies: “We staan nog maar aan het begin van de mogelijkheden van AI om complexe processen eenvoudiger en efficiënter te maken. Door dit soort samenwerkingsverbanden kunnen we de enorme waarde ervan zien en bepalen op welke manier we AI in onze producten en diensten verder kunnen ontwikkelen.”