FORMULE 1 is een race tussen 's werelds beste coureurs en een strijd tussen de meest innovatieve ingenieurs. Weinig andere sporten zijn zo dynamisch in hun evolutie en in adoptie van nieuwe technologie. Een deel van de technologie helpt de bestuurders, die snelheden tot 375 km/u halen, pitstops maken in minder dan twee seconden en door bochten racen met een kracht van 5G.

Een groot deel van de technologie wordt gebruikt om de ervaringen te verbeteren van een groeiende fanbase van meer dan een half miljard fans. Om het innovatietempo van de coureurs en hun teams bij te houden, om de fans te blijven verrassen en om de fans dichter bij de actie op het circuit te brengen, koos de Formule 1 voor Amazon Web Services (AWS) als zijn officiële cloudservice en machine learning-provider.

F1 en AWS helpen de digitale transformatie van de sport te stimuleren. Samen zetten ze de data die de F1 produceert om in innovaties op en naast de baan. Ook worden nieuwe inzichten en verhalen gecreeert om fans beter te informeren, te betrekken en te vermaken.

Tijdens een FORMULE 1 Grand Prix bevat elke auto meer dan 120 sensoren die 1,1 miljoen datapunten per seconde genereren. Deze worden realtime van de raceauto's naar de pits verzonden en realtime gecombineerd met meer dan 69 jaar aan historische racegegevens die zijn opgeslagen op Amazon S3 (Storage) om fans en teams te informeren. Dit gebeurt met behulp Machine Learning-modellen die worden getraind in AWS SageMaker.

Deze grote hoeveelheid aan informatie wordt verder tot leven gebracht door de ‘F1 Insights powered by AWS’, die fans dichter bij elke race brengt door data gestuurde racestrategieën en inzichten live op het scherm te tonen tijdens de race. De F1 Insights powered by AWS die in 2019 zijn uitgebracht, zijn onder meer: ' Battle Forecast Race', 'Pit Strategy Battle' en 'Tyre Performance'.

Battle Forecast Race

Dit geeft inzicht in een zich ontwikkelende "strijd" tussen twee coureurs tijdens de race die niet altijd duidelijk is voor het publiek. De statistische analyses volgen de geschiedenis en het verwachte tempo van de bestuurder, om de kijker te informeren over mogelijke inhaalmogelijkheden in toekomstige ronden, samen met een waarschijnlijkheids- en moeilijkheidsfactor.

Pit Strategy Battle

Deze statistiek analyseert het potentiële succes of falen van een undercut of overcut manoeuvre. Undercutting en overcutting zijn pitstrategieën die door F1-teams worden gebruikt tijdens racescenario’s waarbij een coureur een poging doet om een of meer van zijn rivalen voor te blijven. Het team moet beslissen wat de waarschijnlijke uitkomst is van een vervroegde pitstop voor een bandenwissel. Deze F1 Insight voorspelt precies dit door waarschijnlijke positionering, tijdsinterval en waarschijnlijkheid weer te geven als een coureur besluit om te pitten. De marge tussen succes en mislukking voor deze manoeuvre wordt gemeten in slechts enkele tienden van een seconde.

Bandenprestaties

Met behulp van autogegevens, namelijk autosnelheid, geolocale acceleraties, downforces en laterale krachten en de ingebouwde gyro-uitgangen kan de F1 een schatting maken van de sliphoeken op de banden. Hiermee worden vervolgens de voertuigbalansmodellen voor elke auto berekend. Dit geeft op zijn beurt inzicht in het bandenslijtage-energie patroon en de daaropvolgende bandprestaties op elk willekeurig moment. Dit wordt in beeld gebracht met percentages en kleurcodering voor de auto en de band in kwestie.

Dit zijn slechts enkele van de ‘F1 Insights powered by AWS’ die fans helpen de strategie achter de actie op het circuit te begrijpen. Deze inzichten laten zien hoe een datagedreven organisatie vertrouwt op de cloud computing-expertise van AWS om de sport te bevorderen door middel van digitale innovatie. Voor meer informatie over de verschillende Formule 1 projecten zie de pagina van AWS of luister naar de podcast van de dataloog.