Formule 1 en simracing ontlopen elkaar niet veel

Simracer Atze Kerkhof over het verschil tussen simracing en Formule 1

Door Kim Loohuis Beeld Marike van Pagée

Het grote verschil tussen simracing en Formule 1 is de fysieke beleving. Voor de rest ontlopen beide werelden elkaar weinig meer, stelt Atze Kerkhof, professioneel simracecoureur en trainer van coureurs uit verschillende Formule-klassen. "In een echte racewagen wordt je lijf uit elkaar getrokken".

Autocoureurs zijn niet voor niets topfit. "Fysiek zit je in een Formulewagen altijd tegen je limiet", zegt Kerkhof. "Je nek krijgt enorme klappen en bij het remmen moet je omgerekend een gewicht van 100 kilogram kunnen wegtrappen. Daar moet je heel fit voor zijn." Bovendien ervaren coureurs op een echt circuit adrenaline en angst. "Ten eerste dat je jezelf niet te pletter rijdt tegen een muur, maar ook qua schade, want de kosten lopen al snel op bij schade aan een Formulewagen."

Klein detail, groot verschil In een simulator zit je in een veilige omgeving, maar dat maakt het niet per definitie eenvoudiger. Waar een Formule 1-coureur tegen 19 tegenstanders rijdt, rijden simcoureurs soms tegen zevenduizend andere simracers. "Dat zijn jongens die allemaal hun race tot in detail hebben voorbereid. Zo’n groot aantal wordt vaak opgedeeld in splits, maar het niveau in simracing is bijzonder hoog." Kerkhof vindt simracing in die zin goed vergelijkbaar met de Formule 1. "Het is mentale topsport waarbij het kleinste detail een groot verschil kan maken." Ook het feit dat de software in simulatoren steeds realistischer en beter wordt, maakt dat de jonge generatie Formulecoureurs op hun vrije dagen veel tijd veel tijd doorbrengen in de racesimulator. "Jongens als Verstappen en Norris zitten hele dagen in de sim, om maar te kunnen racen", zegt Kerkhof. "Uiteindelijk durf ik de stelling wel aan dat de race-ervaring in een simulator niet eens zo heel veel verschilt met het echte racen, als je kijkt naar de beleving."

"Het is mentale topsport waarbij het kleinste detail een groot verschil kan maken"

Topsport Max Verstappen is bijzonder goed in het finetunen van de racesim om maximale grip te hebben. Volgens zijn racemaatje Kerkhof is het feit dat Verstappen die kleinste details beheerst een combinatie van oefening, analyse en talent. "Ik vergelijk het altijd met koorddansen. Sommige coureurs hebben gewoon nét dat beetje extra talent waardoor ze hun wagen beter beheersen, met meer evenwicht over het traject gaan en makkelijker kunnen coördineren. Het draait echt om die kleine details, hoe verplaats je je gewicht, hoe rem je, hoe bedien je de versnelling en hoe fysiek fit ben je?" Verstappen is wereldkampioen op de simracetrack Charlotte Roval, een baan die verschrikkelijk technisch is, volgens Kerkhof. "Dat is bijna niet te rijden, maar je ziet aan Verstappen dat hoe moeilijker het wordt, hoe meer hij erbovenuit springt. Hij voelt dingen die een gemiddelde simcoureur niet voelt. Natuurlijk is dat een deel talent, een deel ervaring, maar hij werkt bovenal ook harder dan iedereen. Dat tekent een topsporter."

"De race-ervaring in een simulator verschilt niet eens zo heel veel met het echte racen, als je kijkt naar de beleving"