Waarom IT-leveranciers raceteams sponsoren

Het technical partnerschip is pas iets van de laatste jaren

Door Rian van Heur

Beeld Shutterstock

In de Formule 1 gaat veel geld om. Sponsoren van raceteams spelen daarin een belangrijke rol. Maar achter de beeldmerken op de auto’s en pakken zit een wereld waar niet alleen het raceteam profiteert van het sponsorcontract. Ook de leverancier innoveert.

“Sponsoring in de Formule 1 gaat allang niet meer alleen over het plakken van een logo op de auto – dat is de icing op de taart, het is de kers op top”, zei Claire Williams, nu teambaas van het raceteam Williams in 2017 een interview met Forbes. Toen was ze nog verantwoordelijk voor de PR van het team. Williams sprak toen over de samenwerking die het team had met telecombedrijf BT. Deze samenwerking is een goed voorbeeld van sponsorcontracten door IT-leveranciers met F1-raceteams. Het tonen van het logo op de auto is bijzaak, het gaat om de bijdrage die de technologie levert aan de prestaties van het team.

Deze manier van sponsoring is iets van de laatste jaren, aldus autosportjournalist Harry Mattocks in een artikel waar hij de evolutie van sponsoring in de Formule 1 beschrijft. BT en Williams sloten een technisch partnerschip. Net als vele anderen, denk aan Kaspersky en Ferrari, Citrix en Red Bull Racing of Dell en McLaren.

Volgens Williams is de Formule 1 een goede plek om in te investeren voor een IT-merk. “De auto is eigenlijk een datacenter”, zei ze. Een leverancier kan de Formule 1 als een showcase gebruiken en hun producten laten zien. Zo ziet ook Kaspersky de samenwerking met Ferrari. “We gebruiken Ferrari om onze partners en het team te laten zien wat een samenwerking kan brengen”, zei chief sales officer Alexander Moiseev in een interview met The Paddock Magazine.

Het tonen van het logo op de auto is bijzaak, het gaat om de bijdrage die de technologie levert aan de prestaties van het team.

De Formule 1 is geen normale sector. Bijna elke IT-sponsor stipt aan dat de samenwerking met een raceteam ervoor zorgt dat ze op de toppen van hun kunnen moeten presteren. Het gaat om grote hoeveelheden data die snel verwerkt moeten worden. Het is een sport die heeft te maken met strenge regelgeving waardoor bijvoorbeeld snelle verbindingen tussen racebaan en hoofdkwartier nodig zijn. En de sport trekt veel bekijks. Niet alleen van fans, ook kwaadwillenden en concurrentie willen toegang tot de data en dus IT-infrastructuur. Zo ontwikkelde Kaspersky een maatwerk endpointoplossing voor Ferrari. “Deze oplossing is ontwikkeld na zes maanden van rigoureuze compliancetesten en benchmarking met andere IT-beveiligingsproviders”, aldus de partijen in een persbericht. Voip Unlimited-directeur Mark Pillow: “We vinden het leuk om op maat gemaakte oplossingen te maken en als een geboren en getogen techneut geniet ik zelf van enkele van de uitdagingen die deze industrie ons biedt.” Een technische partner legt het team dus geen windeieren en ook de leverancier wordt uitgedaagd. Williams zei in 2017 tegen Forbes: “Stel je voor dat door jouw oplossingen een team sneller kan gaan en de prestaties verbeteren waardoor het aan de top komt. Dat is een zeer goede casestudy voor een merk om aan de markt te vertellen.”

"Als een geboren en getogen techneut geniet ik zelf van enkele van de uitdagingen die deze industrie ons biedt"