Hoe ERP het Renault DP World F1 Team efficiënter en accurater laat werken

Renault DP World F1 Team begon in 2012 met het gebruik van zijn ERP-oplossing om nog efficiënter te worden, zowel op de racebaan als daarbuiten. "We zetten Dynamics 365 in zodra een onderdeel volledig ontworpen is en naar productie verstuurd wordt", vertelt CIO Pierre d’Imbleval. Vanaf dat moment worden er diverse voordelen geboden.

"Als je een ERP-oplossing gebruikt, kun je alle aan de productiegerelateerde informatie op één plek verzamelen. Daardoor is het eenvoudig om een onderdeel te volgen in het productieproces. Je weet dus ook precies wanneer een onderdeel naar zijn bestemming verstuurd kan worden."

Voor veel bedrijven is het handig om de status van een onderdeel te kunnen volgen, maar in de wereld van Formule 1 is dit zelfs cruciaal. Onderdelen moeten immers wel op tijd arriveren voor een race. "Niemand wacht op je als het licht eenmaal groen is geworden."

Door Eveline Meijer Beeld Renault DP World F1 Team

"Zodra je engineers laat zien dat de prestaties hoger worden, gaat de adoptie redelijk snel"

Integratie maakt efficiënter

Het ERP-systeem levert dan ook dagelijks voordelen die het Renault DP World F1 Team-team eerder niet had. "We hebben bijvoorbeeld volgende week een race en moeten al een paar dagen voor die tijd precies weten welke onderdelen beschikbaar moeten zijn, zodat de configuratie van de auto ook in zijn geheel beschikbaar is voor de race."

Vroeger was het veel moeilijker om dat te bewerkstelligen, omdat systemen veel minder geïntegreerd waren. "We hadden bijvoorbeeld een apart systeem voor voorraadbeheer, één voor financiën en één voor werkorders", vertelt d’Imbleval. Moest er dan een wijziging doorgevoerd worden, dan moest de data in al die systemen afzonderlijk aangepast worden. Nu is het productieproces vele malen efficiënter: "Als je nu data invoert in het systeem, wordt het direct in alle modules beschikbaar."

Een ander voordeel is dat Renault DP World F1 Team nu heel precies kan volgen hoeveel slijtage een onderdeel heeft en hoeveel het aan kan. Op die manier wordt de levensduur van specifieke onderdelen goed in kaart gebracht.

“Ik weet ook niet of we in de toekomst volledig in de cloud gaan werken"

Verandermanagement is niet makkelijk Toch is heeft Renault DP World F1 Team wel een paar flinke stappen moeten nemen om dit systeem in 2012 in gebruik te kunnen nemen, wat niet altijd zonder slag of stoot ging. De overstap naar de ERP-oplossing betekende namelijk ook dat een deel van de systemen naar de cloud verhuisd moesten worden. Om die overstap mogelijk te maken, was verandermanagement nodig. "Als je besluit om in plaats van een eigen, gepersonaliseerde app gebruik te maken van een gestandaardiseerde oplossing, moet je je eindgebruikers wel uitleggen wat die standaard dan is en wat de voordelen daarvan zijn." Toch stuitte de CIO op maar weinig weerstand. "De Formule 1-wereld is erg enthousiast over innovatie, ook omdat veel van de werknemers engineers zijn. Zodra je hen laat zien dat de prestaties hoger worden, gaat de adoptie redelijk snel." De cloud levert bovendien diverse voordelen voor Renault DP World F1 Team. "Alles is altijd beschikbaar als we dat nodig hebben. Dat was vroeger niet mogelijk", verklaart d’Imbleval. "Daarnaast betekent het dat we geen eigen infrastructuur hoeven te draaien of te onderhouden. En Microsoft levert constant verbeteringen via de cloud, waardoor wij nieuwe mogelijkheden krijgen zonder dat we hier zelf speciale modules voor moeten maken." Maar Renault DP World F1 Team is nooit helemaal naar de cloud overgestapt. Ook nu draaien diverse systemen nog on-premise. "Ik weet ook niet of we in de toekomst volledig in de cloud gaan werken. Dat betekent namelijk ook dat je verbinding 100 procent betrouwbaar moet zijn. Daarom hebben we ook nog on premise-architectuur."

Nog meer waarde uit data

Renault DP World F1 Team gebruikt inmiddels al acht jaar zijn ERP-oplossing en is erg tevreden. Bovendien zorgt het systeem nog altijd voor nieuwe voordelen. "De manier waarop we de kosten van de auto volgen wordt steeds belangrijker", vertelt d’Imbleval. In 2021 komt er namelijk een kostenplafond voor Formule 1. "Daardoor wordt het voor ons heel belangrijk om te monitoren hoe we onze middelen gebruiken en hoeveel het kost om de gehele auto te bouwen."

Tegelijkertijd werkt Renault DP World F1 Team ook aan eigen innovaties. Zo wordt er aan diverse nieuwe modules gewerkt, waaronder een datascienceplatform. Binnen dit platform wordt data uit onder meer het ERP-systeem en telemetrie over de auto die tijdens het racen verzameld is, gecombineerd. Op die manier moet Renault DP World F1 Team nog efficiënter kunnen werken: "We kunnen zo echt alle details over het gedrag van de auto uit die oplossing halen."