Een Formule 1 staat nooit stil

Techniek speelt een hoofdrol in de Formule 1. Volgens sommigen is die rol zelfs te groot. Ik vind van niet. Terwijl ik geen technische achtergrond heb, laat staan dat ik verstand heb van IT.

Door Rick Winkelman Beeld Shutterstock

Ik weet niet hoe de computersystemen in een Formule 1-auto werken, maar ik weet wel wat ze kunnen. Ik weet het belang van data en snap de aerodynamische principes waardoor de auto’s zo onvoorstelbaar snel door de bochten gaan. Ik kan ze niet bedenken.

Toch geniet ik van de technische innovaties van Formule 1-ontwerpers, waarmee ze hun collega’s bij concurrerende teams proberen af te troeven.

Formule 1 is een strijd tussen coureurs, maar ook tussen ontwerpers, IT-deskundigen en technische experts. Ik vind het mooi te zien hoe de coureurs elkaar pushen naar een hoger niveau, maar geniet ook van de technische strijd waarmee de ontwikkelaars bij de teams proberen elkaar te slim af te zijn. Waarbij ze worden gesteund door de coureurs.

Ondanks alle techniek anno nu is hun gevoel over een auto nog steeds onmisbaar. Zij geven aan wat hun bolide moet kunnen, om nog sneller te gaan. De technici zorgen ervoor dat de wensen van een coureur worden gerealiseerd door de auto constant aan te passen. Ieder raceweekend, iedere training en iedere race wordt iets aan de afstelling gewijzigd. De ontwikkeling van een Formule 1-auto staat nooit stil.

Daarbij worden ook grenzen overschreden. Coureurs rijden elkaar van de baan, techneuten overschrijden de regels. Zoals Ferrari in de tweede helft van 2019. Het Italiaanse team zou een truc hebben bedacht om de meetapparatuur die het brandstofverbruik meet te omzeilen. Coureurs Sebastian Vettel en Charles Leclerc kunnen zo meer brandstof dan toegestaan verbruiken en de motoren kunnen verder worden opengeschroefd.

”Formule 1 is een strijd tussen coureurs, maar ook tussen ontwerpers, IT-deskundigen en technische experts”

Wat de andere teams ook proberen uit te vinden en hoe autosportbond FIA de Ferrari’s ook onderzoekt: niemand kan ontdekken wat de Italianen precies hebben uitgespookt. Ferrari ontkent uiteraard dat ze iets illegaals op hun auto hebben gemonteerd maar feit blijft dat de scharlakenrode bolides eind vorig jaar, als het onderzoek naar hun motoren is opgestart, minder snel zijn op de rechte stukken. Het gedeelte van de circuits waar het draait om motorvermogen.

Hoe het dit jaar met Ferrari is weten we door de coronapandemie nog niet. Het Formule 1-seizoen begint pas begin juli. De Formule 1-fans moesten het doen met eSports. Daar zijn verschillende competities in, ook de Formule 1 zelf organiseert virtuele races. Daarbij rijden de coureurs rijden namens de echte Formule 1-teams. In ‘The Formula 1 E-Sport Virtual Grand Prix Series’ rijden alle deelnemers met hetzelfde (virtuele) materiaal.

Heel anders dan in de echte Formule 1.


Rick Winkelman is bekend als autosport-presentator en commentator van RTL, Sport 1 en Motors TV. Hij is ook regelmatig op de radio te horen. Rick volgt de autosport op de voet en is dé kenner binnen de autosportwereld.